Lab bezoek leerlingen uit het 5de middelbaar (finaliteit wetenschappen) – OLV in Sint-Genesius-Rode

Als een initiatief om wetenschappelijk onderzoek toegankelijker te maken voor het brede publiek, ontving het team Hematology and Immunology (HEIM) van het Translational Oncology Research Center (TORC) – VUB, recent een15-tal studenten van het 5de middelbaar om hen kennis te laten maken met een ‘echt’ wetenschappelijk onderzoekslabo en hen een idee te geven wat wetenschappelijk onderzoek precies inhoudt.

Tijdens dit bezoek werden de studenten in contact gebracht met het dagelijks onderzoek van team HEIM. Hiervoor kregen ze eerst een korte uitleg over de plasmacel kanker multiple myeloom (wat is het, wat zijn de beschikbare behandelingen, wat zijn de levensverwachtingen…) en de grote onderzoekslijnen binnen HEIM. Vervolgens voerden ze ook zelf experimenten uit, waaronder een viabiliteitstest na 24 uur chemotherapeutica behandeling en maakten zij zelf cytospins (microscoopglaasje waarop losse cellen worden gespot) om de myeloomcellen onder de microscoop te bekijken. We kunnen met vreugde meedelen dat alle experimenten op het einde van de dag gelukt waren!